
Josep Sardanyés, investigador principal del grup de Biologia Matemàtica i Computacional, va impartir una xerrada divulgativa sobre la teoria del caos a estudiants de tercer i quart d’ESO de l’Institut Pla Marcell (Cardedeu) amb el títol “Què és el caos?”. Durant la xerrada, es van tractar temes com ara l’ús de les matemàtiques, la no-linealitat, la dinàmica (determinista i aleatòria), la introducció de la probabilitat, les equacions diferencials com a regla del joc en l’estudi de l’evolució (que usarien més tard per crear models ells mateixos), fractals i, com a exemple del caos, el pèndol doble.
La jornada va començar amb la pregunta “Per a què serveixen les matemàtiques?” i progressivament es van explorar idees com “per comptar”, “per construir edificis”. Amb l’ajuda del Josep, els estudiants es van endinsar en com les matemàtiques s’utilitzen per construir circuits electrònics, com els dels telèfons mòbils, que tenen una antena fractal, ja que reben ones de moltes freqüències diferents. També es va parlar de com les matemàtiques són emprades per llançar coets com en la missió Apol·lo i, per exemple, per investigar, els processos biològics. Va destacar que hi ha matemàtiques bàsiques que permeten construir coses molt útils, com la “$25,000,000,000 eigenvector”, la matriu que determina l’algoritme de cerca de Google.
Es va introduir el concepte de predictibilitat: què és predictible? Per exemple, els terratrèmols ho són? Doncs no, no els podem predir, però podem conèixer la probabilitat d’un terratrèmol cada cert temps t (període de retorn). També es va parlar sobre la dinàmica. El determinisme és “allò que jo puc determinar”, d’acord amb un dels estudiants. Per exemple, l’òrbita del cometa Halley, el qual és un sistema no lineal predictible.
Què és un punt d’equilibri? Un punt del qual ja no et mous. I com podem calcular aquests punts d’equilibri? Si volem estudiar aquell punt del qual ja no et mous, és a dir, que no hi hagi canvi en el moviment, la taxa de canvi ha de ser 0, per tant, dx/dt=0.
Per exemple, un pèndol en té dos: el de dalt, el qual quan el moc infinitesimalment més enllà del punt d’equilibri (faig una petita pertorbació), cau cap al punt d’equilibri de sota, de forma que és un punt inestable, i el de sota, el qual tot i que el pertorbi es manté estable.
Ara era el torn de la probabilitat: La Regla de Laplace o Regla de successió va ser presentada. Aquesta regla estableix que, donat un esdeveniment, anomenat A, la probabilitat que es produeixi és:
P(A)= nombre de casos favorables/ nombre de casos totals.
Com a exemple, el Josep va organitzar un concurs en què, si en cinc llançaments consecutius sortia cara, un dels alumnes voluntaris podia endur-se la moneda. Donat que la probabilitat d’aconseguir-ho era (1/2)5=0.03125, la pèrdua de diners no era probablement preocupant. La probabilitat té un gran impacte en els processos estocàstics, els quals inclouen elements de soroll, que no ha de ser confós amb el soroll acústic, sinó que es refereix a aquells factors que afecten la variabilitat dels resultats.
A continuació, la discussió es va centrar en la naturalesa del temps: ¿és continu o discret? La resposta depèn del fenomen a estudiar. Per exemple, es pot considerar com a variable contínua en casos com reaccions químiques, o com a variable discreta en situacions com la vida d’un insecte, que es pot estudiar en etapes. Sistemes discrets poden ser abordats amb:
X(n+1)=f(xn), xn=f(x(n−1)).
A continuació, es va estudiar el concepte de no-linealitat, en què la totalitat no és equivalent a la suma de les parts. Es va fer una analogia amb la combinació de dues cançons que, tot i ser agradables per separat, juntes no generaven la “suma” d’aquesta bellesa i fins i tot podien resultar desagradables [veure àudios].
Seguidament, es va introduir el primer model matemàtic dels alumnes en una dimensió (1D): com creix una població de bacteris amb una concentració x. L’equació definida va ser dx/dt=f(x,t)=αx−αx2=αx(1−x), on el terme αx2 introdueix la competència pels recursos (espai, nutrients, etc). Aquesta és una equació de tipus logístic amb el temps com a variable contínua. Es van identificar els punts d’equilibri com x*=0 i x*=1, i la seva estabilitat depenia del valor de α.
inestable | estable | ||
α > 0 | X*=0 | X | |
α > 0 | X*=1 | X | |
α < 0 | X*=0 | X | |
α < 0 | X*=1 | X |
Es va continuar amb un model en dues dimensions (2D) de preses (x) i depredadors (y), amb les equacions dxdt=αx−βxy i dydt=βxy−αy. Les gràfiques de x i y en funció del temps van mostrar comportaments oscil.latoris amb un espai de fase que consistia en cercles centrats, anomenats centres.
Per concloure, es van abordar l’atractor de Lorentz, que destaquen la impossibilitat matemàtica de predir el clima de manera exacta, ja que és molt sensible a les condicions inicials i deriva cap al caos determinista.
S’explorà la idea de dimensions no naturals, com ara una dimensió de valor 0.4, amb l’exemple del conjunt de Cantor generat en la divisió successiva d’una recta.
Finalment, es va exposar un exemple de caos mitjançant el pèndol doble, on es va ressaltar que si el sistema no fos caòtic, tirant els dos pèndols simultàniament, haurien de seguir les mateixes trajectòries, cosa que no va succeir.
Aquestes activitats de divulgació tenen com a finalitat motivar les vocacions científiques, especialment entre els joves. La sessió que en Josep ha realitzat és ja la quarta d’aquest tipus, consolidant així el seu compromís amb la difusió del coneixement científic. Amb aquestes xerrades, busca despertar la curiositat i l’interès dels estudiants, proporcionant-los una visió fascinant del món de les matemàtiques i la seva aplicació en diferents àmbits. La seva dedicació en aquesta tasca contribueix a la formació de possibles futurs científics, inspirant-los a explorar els secrets que la matemàtica ofereix.
Com a activitats per a pensar:
- Quina seria la probabilitat de treure potències de 2 en un dau de 6 cares? (Si voleu saber la resposta, haurem de sumar una lletra de l’alfabet català a la següent resposta, a això li diem el Xifratge d’en Cèsar en Criptografia).
IJ IB USFT QPUFODJFT EF EPT FO VO EBV EF TJT DBSFT: FM V, FM EPT J FM RVBUSF. FT B EJS, EPT FMFWBU B AFSP EPT FMFWBU B V J EPT FMFWBU B EPT QFS UBOU TPO USFT DBTPT GBWPSBCMFT FOUSF TJT UPUBMT. BJYJ MB QSPCBCJMJUBU EFNBOBEB FT 0.5.
Per a comprovar la resposta, podeu anar al següent link i usar Desplaçament 1: http://www.xtec.cat/~jjareno/activitats/criptologia/cesar.htm
- Sigui n el nombre de tirades fetes, quina creus que és la probabilitat de treure cara n vegades en n tirades?
MB QSPCBCJMJUBU TFSJB EF (1/2)^n KB RVF QFS DBEB UJSBEB MB QSPCBCJMJUBU FT EF USFVSF DBSB FT EF ½ JEFNBOBS RVF B UPUFT MB UJSBEFT TJHVJ DBSB FT JNQPTBS MB QSPCBCJMJUBU EF ½ B DBEB UJSBEB.
Subscribe for more CRM News
|
CRM CommPau Varela & Mariona Fucho
|
Mathematics Beneath the Tarmac: CRM’s Role in Enhance Europe
The Centre de Recerca Matemàtica (CRM) participates in Enhance Europe. This European research project explores how solar heat from asphalt can be harvested and reused as thermal energy in cities. Through its Knowledge Transfer Unit, CRM leads the...
Talent jove al CRM: tres estudiants del programa Joves i Ciència fan estada a la Unitat de Transferència
D'esquerra a dreta: Lucía Escudero, Clara Castelló, Marc Homs-Dones, Roger Carrillo, Manel Mas, Maria Borrell i David Romero. Per segon any, la Unitat de Transferència del CRM ha acollit tres estudiants del programa Joves i Ciència de la Fundació...
BAMB! 2025: A School for Models, Minds, and the Messy Art of Behavior
BAMB! 2025 brought together thirty early-career researchers in Barcelona for an intense nine-day training on model-based analysis of behaviour. Organised by the Centre de Recerca Matemàtica with top international researchers, the school combined...
Barcelona, Stochastic Analysis and Quantitative Finance: Highlights of the 2025 Summer School
The 5th edition of the Barcelona Summer School on Stochastic Analysis and Quantitative Finance took place from July 21 to 25, 2025, at the Centre de Recerca Matemàtica (CRM), marking the revival of an academic tradition interrupted by the pandemic. The program offered...
Scientific vision and dialogue: the SAB meets at CRM to advise on future directions
The Scientific Advisory Board of the CRM met in July 2025 to advise on the centre’s scientific direction and review key aspects of its activity. In addition to looking at strategic plans and recruitment priorities, Board members took part in a...
Mathematics Illuminates Metabolic Mysteries: Understanding SDH-b Dysfunction in Pheochromocytoma
A mathematical model developed by researchers from the University of Birmingham, Queen Mary University of London, and the Centre de Recerca Matemàtica reveals how chromaffin cells adapt to the loss of SDH-b—a key metabolic enzyme subunit whose dysfunction is linked to...
ESGI 2025: Mathematics Meets Industry at the CRM
Over the course of five days, ESGI 2025 turned the CRM into a collaborative lab where mathematics tackled questions raised by industry. From safer autonomous driving systems to smart water resource allocation and the financial uncertainties of wind...
Quatre noves figures s’incorporen a l’exposició del CRM sobre dones matemàtiques
Aquest estiu, el CRM ha ampliat fins a tretze els roll ups de la seva exposició sobre dones matemàtiques, incorporant quatre noves figures del context espanyol i català. La mostra aprofita l’afluència de visitants al centre per visibilitzar...
From Real Problems to Mathematical Applications: A Chronicle of the XI Iberian Modeling Week
From July 7 to 11, the CRM became a hub for collaborative problem-solving during the XI Iberian Modeling Week, an international training initiative that brought together nearly 30 students from diverse academic backgrounds to tackle real-world...
The Way DNA Folds Might Help Explain How Cells Decide What to Become
A new study by researchers from the University of Edinburgh, Oxford, and CRM reveals how the 3D structure of DNA and a microscopic molecular tug-of-war shape the identity of every cell in our...
The CRM hosts a new edition of the Barcelona Introduction to Mathematical Research summer school
From June 30 to July 25, 2025, the CRM is organising a new edition of the Barcelona Introduction to Mathematical Research (BIMR), a summer school hosted at the Universitat Autònoma de Barcelona. The programme brings together 30 undergraduate...
Niclas Rieger defends his PhD thesis on data-driven climate analysis and marine pollution
Niclas Rieger defended his PhD thesis at the Institut de Ciències del Mar, culminating a research journey focused on extracting insights from both massive climate datasets and scarce environmental observations. Developed within the European CAFE...