
Josep Sardanyés, investigador principal del grup de Biologia Matemàtica i Computacional, va impartir una xerrada divulgativa sobre la teoria del caos a estudiants de tercer i quart d’ESO de l’Institut Pla Marcell (Cardedeu) amb el títol “Què és el caos?”. Durant la xerrada, es van tractar temes com ara l’ús de les matemàtiques, la no-linealitat, la dinàmica (determinista i aleatòria), la introducció de la probabilitat, les equacions diferencials com a regla del joc en l’estudi de l’evolució (que usarien més tard per crear models ells mateixos), fractals i, com a exemple del caos, el pèndol doble.
La jornada va començar amb la pregunta “Per a què serveixen les matemàtiques?” i progressivament es van explorar idees com “per comptar”, “per construir edificis”. Amb l’ajuda del Josep, els estudiants es van endinsar en com les matemàtiques s’utilitzen per construir circuits electrònics, com els dels telèfons mòbils, que tenen una antena fractal, ja que reben ones de moltes freqüències diferents. També es va parlar de com les matemàtiques són emprades per llançar coets com en la missió Apol·lo i, per exemple, per investigar, els processos biològics. Va destacar que hi ha matemàtiques bàsiques que permeten construir coses molt útils, com la “$25,000,000,000 eigenvector”, la matriu que determina l’algoritme de cerca de Google.
Es va introduir el concepte de predictibilitat: què és predictible? Per exemple, els terratrèmols ho són? Doncs no, no els podem predir, però podem conèixer la probabilitat d’un terratrèmol cada cert temps t (període de retorn). També es va parlar sobre la dinàmica. El determinisme és “allò que jo puc determinar”, d’acord amb un dels estudiants. Per exemple, l’òrbita del cometa Halley, el qual és un sistema no lineal predictible.
Què és un punt d’equilibri? Un punt del qual ja no et mous. I com podem calcular aquests punts d’equilibri? Si volem estudiar aquell punt del qual ja no et mous, és a dir, que no hi hagi canvi en el moviment, la taxa de canvi ha de ser 0, per tant, dx/dt=0.
Per exemple, un pèndol en té dos: el de dalt, el qual quan el moc infinitesimalment més enllà del punt d’equilibri (faig una petita pertorbació), cau cap al punt d’equilibri de sota, de forma que és un punt inestable, i el de sota, el qual tot i que el pertorbi es manté estable.
Ara era el torn de la probabilitat: La Regla de Laplace o Regla de successió va ser presentada. Aquesta regla estableix que, donat un esdeveniment, anomenat A, la probabilitat que es produeixi és:
P(A)= nombre de casos favorables/ nombre de casos totals.
Com a exemple, el Josep va organitzar un concurs en què, si en cinc llançaments consecutius sortia cara, un dels alumnes voluntaris podia endur-se la moneda. Donat que la probabilitat d’aconseguir-ho era (1/2)5=0.03125, la pèrdua de diners no era probablement preocupant. La probabilitat té un gran impacte en els processos estocàstics, els quals inclouen elements de soroll, que no ha de ser confós amb el soroll acústic, sinó que es refereix a aquells factors que afecten la variabilitat dels resultats.
A continuació, la discussió es va centrar en la naturalesa del temps: ¿és continu o discret? La resposta depèn del fenomen a estudiar. Per exemple, es pot considerar com a variable contínua en casos com reaccions químiques, o com a variable discreta en situacions com la vida d’un insecte, que es pot estudiar en etapes. Sistemes discrets poden ser abordats amb:
X(n+1)=f(xn), xn=f(x(n−1)).
A continuació, es va estudiar el concepte de no-linealitat, en què la totalitat no és equivalent a la suma de les parts. Es va fer una analogia amb la combinació de dues cançons que, tot i ser agradables per separat, juntes no generaven la “suma” d’aquesta bellesa i fins i tot podien resultar desagradables [veure àudios].
Seguidament, es va introduir el primer model matemàtic dels alumnes en una dimensió (1D): com creix una població de bacteris amb una concentració x. L’equació definida va ser dx/dt=f(x,t)=αx−αx2=αx(1−x), on el terme αx2 introdueix la competència pels recursos (espai, nutrients, etc). Aquesta és una equació de tipus logístic amb el temps com a variable contínua. Es van identificar els punts d’equilibri com x*=0 i x*=1, i la seva estabilitat depenia del valor de α.
inestable | estable | ||
α > 0 | X*=0 | X | |
α > 0 | X*=1 | X | |
α < 0 | X*=0 | X | |
α < 0 | X*=1 | X |
Es va continuar amb un model en dues dimensions (2D) de preses (x) i depredadors (y), amb les equacions dxdt=αx−βxy i dydt=βxy−αy. Les gràfiques de x i y en funció del temps van mostrar comportaments oscil.latoris amb un espai de fase que consistia en cercles centrats, anomenats centres.
Per concloure, es van abordar l’atractor de Lorentz, que destaquen la impossibilitat matemàtica de predir el clima de manera exacta, ja que és molt sensible a les condicions inicials i deriva cap al caos determinista.
S’explorà la idea de dimensions no naturals, com ara una dimensió de valor 0.4, amb l’exemple del conjunt de Cantor generat en la divisió successiva d’una recta.
Finalment, es va exposar un exemple de caos mitjançant el pèndol doble, on es va ressaltar que si el sistema no fos caòtic, tirant els dos pèndols simultàniament, haurien de seguir les mateixes trajectòries, cosa que no va succeir.
Aquestes activitats de divulgació tenen com a finalitat motivar les vocacions científiques, especialment entre els joves. La sessió que en Josep ha realitzat és ja la quarta d’aquest tipus, consolidant així el seu compromís amb la difusió del coneixement científic. Amb aquestes xerrades, busca despertar la curiositat i l’interès dels estudiants, proporcionant-los una visió fascinant del món de les matemàtiques i la seva aplicació en diferents àmbits. La seva dedicació en aquesta tasca contribueix a la formació de possibles futurs científics, inspirant-los a explorar els secrets que la matemàtica ofereix.
Com a activitats per a pensar:
- Quina seria la probabilitat de treure potències de 2 en un dau de 6 cares? (Si voleu saber la resposta, haurem de sumar una lletra de l’alfabet català a la següent resposta, a això li diem el Xifratge d’en Cèsar en Criptografia).
IJ IB USFT QPUFODJFT EF EPT FO VO EBV EF TJT DBSFT: FM V, FM EPT J FM RVBUSF. FT B EJS, EPT FMFWBU B AFSP EPT FMFWBU B V J EPT FMFWBU B EPT QFS UBOU TPO USFT DBTPT GBWPSBCMFT FOUSF TJT UPUBMT. BJYJ MB QSPCBCJMJUBU EFNBOBEB FT 0.5.
Per a comprovar la resposta, podeu anar al següent link i usar Desplaçament 1: http://www.xtec.cat/~jjareno/activitats/criptologia/cesar.htm
- Sigui n el nombre de tirades fetes, quina creus que és la probabilitat de treure cara n vegades en n tirades?
MB QSPCBCJMJUBU TFSJB EF (1/2)^n KB RVF QFS DBEB UJSBEB MB QSPCBCJMJUBU FT EF USFVSF DBSB FT EF ½ JEFNBOBS RVF B UPUFT MB UJSBEFT TJHVJ DBSB FT JNQPTBS MB QSPCBCJMJUBU EF ½ B DBEB UJSBEB.
Subscribe for more CRM News
|
CRM CommPau Varela & Mariona Fucho
|
Combinatorial Geometry Takes Shape at the CRM
For one week in early October, the Centre de Recerca Matemàtica became a meeting ground for the world of combinatorial geometry. The Polytope Week research school gathered more than fifty participants from three continents to study the interplay...
Learning the Language of Complexity: XIII GEFENOL Summer School Highlights
From October 6–10, 2025, the Centre de Recerca Matemàtica hosted the XIII GEFENOL-DIFENSC Summer School, bringing together young researchers and leading experts to explore the role of statistical physics in understanding complex systems. The program featured courses...
A Week Inside Complexity: The First CS3 Summer School at the CRM
The first CS³ Summer School on Complex Systems transformed the Centre de Recerca Matemàtica into a crossroads of ideas, where physicists, biologists, economists, and mathematicians explored how order and chaos intertwine across nature and society....
Jezabel Curbelo receives the 2025 National Research Award for Young Researchers in Mathematics and ICT
Full professor at the Universitat Politècnica de Catalunya and researcher at the Centre de Recerca Matemàtica, Jezabel Curbelo has been honored with the 2025 National Research Award for Young Researchers in the María Andresa Casamayor category (Mathematics and ICT)....
Tim Myers represents ECMI at the ICIAM Board Meeting and promotes industrial mathematics in Vietnam
ICIAM Board and VIASM Members during a breakVietnam hosted the ICIAM Board Meeting and Workshop this September at the Vietnam Institute for Advanced Study in Mathematics (VIASM), gathering 70 delegates from five continents. CRM researcher Tim Myers attended as the...
Why Your Brain Is Never Still: Representational Drift and Statistical Learning
A paper recently published in Current Opinion in Neurobiology by Jens-Bastian Eppler, Matthias Kaschube, and Simon Rumpel shows that...
El CRM porta les matemàtiques a la Nit Europea de la Recerca: de l’asfalt als fractals i al futbol
La Nit Europea de la Recerca va portar a Barcelona, l’Hospitalet i Vic tres investigadors del CRM que van mostrar la diversitat i la vitalitat de la recerca matemàtica. A la Casa Golferichs, Leticia Pardo (UB-CRM) va introduir el públic en el món dels fractals,...
Wigglyhedra: A New Combinatorial and Geometric Structure
In the article "Wigglyhedra", researchers Asilata Bapat (Australian National University) and Vincent Pilaud (Universitat de Barcelona – Centre de Recerca Matemàtica) introduce the wiggly complex, a novel combinatorial and geometric structure, along with its associated...
CRM at the Bilbao–Barcelona Analysis and PDE Meeting
From September 3 to 5, 2025, the Basque Center for Applied Mathematics (BCAM) hosted the Bilbao–Barcelona Analysis and PDE Meeting. For three days, researchers from both cities met face to face, joined by colleagues from other institutions, to...
Javier Gómez-Serrano receives the 2025 R. E. Moore Prize
Javier Gómez-Serrano, professor at Brown University, has received the 2025 R. E. Moore Prize for Applications of Interval Analysis together with Tristan Buckmaster and Gonzalo Cao-Labora. The award honours their article Smooth imploding solutions...
Mathematics Beneath the Tarmac: CRM’s Role in Enhance Europe
The Centre de Recerca Matemàtica (CRM) participates in Enhance Europe. This European research project explores how solar heat from asphalt can be harvested and reused as thermal energy in cities. Through its Knowledge Transfer Unit, CRM leads the...
Talent jove al CRM: tres estudiants del programa Joves i Ciència fan estada a la Unitat de Transferència
D'esquerra a dreta: Lucía Escudero, Clara Castelló, Marc Homs-Dones, Roger Carrillo, Manel Mas, Maria Borrell i David Romero. Per segon any, la Unitat de Transferència del CRM ha acollit tres estudiants del programa Joves i Ciència de la Fundació...