seleccionar pàgina

Davant els bons resultats de l'experiència d'autobús sota demanda al barri de Torre Baró, l'Ajuntament de Barcelona i TMB han analitzat l'aplicació del model a les línies de baixa demanda, començant per la Bus del Barri.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l'operador de transport públic de Barcelona, ​​està ampliant l'exitós servei d'autobús sensible a la demanda provat a Torre Baró, conegut com El Meu Bus, per reestructurar vies de baixa demanda a l'àrea urbana. L'objectiu és renovar el servei sense alterar els conceptes de proximitat i connectivitat, com a porta d'entrada a tota la xarxa de transport públic. El servei d'autobús a la carta és una solució innovadora per a la mobilitat urbana, fruit del Pla de Barris de Barcelona, ​​adaptada a les necessitats de mobilitat de les persones.

Aquest model de transport utilitza algorismes dissenyats en col·laboració amb el Unitat de Transferència de Coneixement i Tecnologia del Centre de Recerca Matemàtica. L'enfocament, basat en un únic motor de simulació adaptat a la ciutat de Barcelona, ​​consisteix en un model de sistema implementat que compta i parametritza la complexitat de les rutes a l'àrea urbana.

L'ampliació del model pot aportar millores significatives en diferents aspectes:

Un més personalitzat servei, ja que l'usuari pregunta quan vol viatjar i cap a on.

Més ràpid servei, perquè no hi ha recorregut, només parades que es recorren segons les rutes sol·licitades.

A més eficient servei, perquè es basa en necessitats reals i per tant l'autobús no circula quan no hi ha demanda.

Menys temps d'espera a les parades, ja que cada sol·licitant sap quan serà l'autobús a la parada escollida i s'informa de qualsevol incidència als usuaris registrats.

Per a aquesta transformació es crearan àrees de servei d'autobusos a la carta, combinant diverses línies d'autobusos de barri existents, en les quals les economies d'escala permeten agrupar recursos i oferir un millor servei al ciutadà, més directe i eficient, sense desperdici de viatges buits. . L'objectiu del nou sistema d'autobús a la carta és contribuir a garantir la connexió amb el transport públic a aquelles zones que, per les característiques orogràfiques i urbanes, presenten dificultats d'accés al transport públic.

Com funciona l'autobús sota demanda?

La ruta d'autobús sota demanda és basat en un sistema intel·ligent que coincideix amb les sol·licituds de viatge rebudes per endavant. Mitjançant aquest sistema, qualsevol persona pot desplaçar-se entre punts de la zona i connectar-se a la resta de la xarxa de transport públic mitjançant bitllets regulars integrats i targetes de viatge. Els usuaris només han de registrar-se i seguir les instruccions.

Els usuaris han d'estar registrats i poden sol·licitar el temps que requereixen el servei a través del El Meu Bus aplicació o per trucada telefònica. També han d'indicar el nombre de passatgers que faran ús del servei, fins a un màxim de cinc persones.

D'acord amb la planificació actual, es crearan vuit àrees de servei d'autobusos sota demanda en diferents districtes, tres de les quals estaran operatives el darrer trimestre de 2021 (entre parèntesis les actuals línies de referència):

  • Horta – Guinardó (135)
  • Sarrià – Sant Gervasi (118 i 128)
  • Ciutat Vella (120 i 121)

El desplegament i la implementació de les àrees restants continuaran el 2022.